Helkrops vibrationstræning er måske den letteste, sikreste og mest praktiske form for motion, og så kan den effektivt være med til at forebygge aldersbetinget tab af knoglemasse.

Der er mange fordele ved at have stærke knogler:

  • Risikoen for knoglebrud er mindre i forbindelse med ulykker og ved fald.
  • Knogler indeholder mange mineraler. I perioder med svær metabolisk stress, kan kroppen blive for sur. Mineraler fra dine knogler kan reducere graden af surhed, og forebygge arteriel skade og indre blødninger.
  • Du kan forebygge deformiteter af skelettet, især sammenfald af ryghvirvlerne, som giver smertefuld krumning af nakke og ryg, skader som også forplanter sig til resten af kroppen på grund af en øget belastning af muskler og nerver.

Du kan sammen ligne knogletæthed med at have penge i banken. Mens du er ung og aktiv, skal du sætte penge i banken for at have en reservekapacitet, som du kan bruge når du bliver ældre, og ikke kan arbejde så meget.

Det er i ungdomsårene, at du opbygger den den største mængde af mineraler i dine knogler. Omkring 30 års alderen, er dine knogler stærkest. Efter dette tidspunkt vil dine knogler langsomt miste sin styrke. Man kan sige at din kapacitet i ”knoglebanken” bliver mindre. I forbindelse med kvinders overgangsalder øges hastigheden af knoglernes mineraltab. Knogletætheden kan også påvirkes negativt af medicin, f.eks. binyrebarkhormon, og forskellige sygdomme.

For at forebygge knogleskørhed, er det en god ide at:

  • Du styrker og øger så meget du kan mens du er ung.
  • Du forebygger og vedligeholder så meget du kan, når du bliver ældre

DOWNLOAD HYPERVIBES GUIDE, OG FIND DEN MASKINE, SOM MATCHER DINE BEHOV

Den hurtigste måde hvorpå du kan miste knogletæthed

Når forskere ønsker at undersøge tab af knogletæthed, kan de i stedet for at vente en hel menneskealder på det naturlige aldersrelaterede tab af knoglemasse bliver synligt, øge hastigheden af tab af knoglemasse, ved at immobilisere testpersoner, og gøre dem ”vægtløse” ved at ordinere et længerevarende sengeleje. Det er blandt andet på den måde at de undersøger konsekvenserne af den manglende tyngdekraftspåvirkning, som astronauter udsættes for ved ophold i rummet, hvor de er vægtløse i en længere periode.

Tyngdekraften giver normalt et tryk som går lodret ned gennem rygrad og ben. Den manglende, eller stærkt reducerede påvirkning af tyngdekraft, er den primære årsag til at sengeleje fremskynder tabet af knogletæthed. En ung sund og rask person, kan i løbet af otte uger, hvor vedkommende er sengeliggende, miste lige så meget knoglemasse, som en kvinde efter menopausen, mister i løbet af et år ((~ 3%)(2). Når personen udsættes for normal tyngdekraft igen, vil knogletætheden blive genopbygget(3). Vægtbærende fysisk aktivitet er den bedste måde, hvorpå du kan forebygge tab af knoglemasse.

Statistisk set har mennesker i pensionsalderen brugt mere tid på at se TV, end de har brugt på fysisk aktivitet. Dette betyder, at mennesker som på grund af deres alder, i forvejen er i risikogruppen for at udvikle knogleskørhed, med deres livsstil som har indeholdt for lidt  vægtbærende fysisk aktivitet, på den måde ubevidst er kommet til at øge deres risiko.(4)

I de seneste 10-15 år, har vi set en generation af pensionister, som har brudt med dette mønster, og som både er fysisk aktive, i god form, spiser sundt og rejser meget. Samtidig ser vi en ungdomsgeneration, som er blevet mere fysisk inaktive blandt andet fordi de tilbringer meget tid foran en skærm. Meget arbejde er blevet mere stillesiddende. En stor del af den mad som bliver spist er præfabrikeret eller erstattet af fast food. Der drikkes rigtig meget sodevand til fordel for mælk og andre calciumholdige drikke. Det er for tidligt at konkludere hvilken betydning, disse faktorer vil få i forhold til vores knoglesundhed, men hvis vi i de år, hvor vi burde sætte penge i knoglebanken, i stedet spiser den forkerte mad og får for lidt vægtbærende fysisk motion, så er vores beholdning måske allerede så lav når vi bliver ældre, at det bliver umuligt at indhente og vedligeholde en tilfredsstillende knoglesundhed.

Hvis du tilhører den første gruppe, så er vigtigt at du ikke undgår fysisk aktivitet fordi du f.eks.er bange for at falde, eller opgiver på forhånd fordi du er i dårlig fysisk form. Der findes heldigvis skånsomme og risikofrie måder at træne med vægtbærende belastning på, end aktiviteter, som kræver meget fysisk aktivitet.

Hvis du tilhører den anden gruppe af unge, som har en for passiv livsstil, så er der også god grund til at læse videre. Især, hvis du ikke synes du har tid eller overskud til at begynde at motionere regelmæssigt.

Vibrationstræning styrker dine knogler på en enkel og tryg måde1,2,5

Hvis knogler bliver svækkede af manglende påvirkning af tyngdekraft, vil en ekstra tyngdekraftspåvirkning så kunne styrke knoglemassen? Svaret er ja, i følge en del forskning på området3. Ved træning på en vibrationsplatform, presses din krop opad. Det du mærker er en påvirkning af tyngdekraften, den såkaldte G-kraft, hvor ”G” står for gravity. En vibrationsmaskine udsætter din krop for en øget mængde av tyngdekraft.

Normalt forbinder man vægtbærende fysisk aktivitet med at løbe, hoppe, cykle eller forskellige former for vægtløftning. Ved vibrationstræning bruger du størstedelen af tiden på at stå stille mes du evt. holder fast i nogle støttestænger. Dette eliminerer stort set risikoen for at falde, hvilket gør det til en meget tryg form for træning. 6,7,8

Er du i en målgruppe, for dette lyder for kedeligt, så er der muligheder for at træne med højere intensitet og sværhedsgrader ved blandt andet at følge nogle af de træningsvideoer, som følger med de fleste af Hybervibes maskiner.

Hvordan kan vibrationstræning øge styrken af dine knogler?

Knogler bliver stærkere når de udsættes for tilstrækkelig med mekanisk belastning. En helkrops vibrationsmaskine giver den ønskede type af styrke inducerede belastning af knogler på grund af de muskelsammentrækninger, som vibrationerne fremkalder, samtidig med at de bliver udsat for en ekstra tyngdekraftspåvirkning når vibrationspladen giver et tryk opad. Der ud over har vibrationstræning vist sig at øge cirkulationen af blod og lymfevæske. Når dine knogler belastes samtidig med at der løber en øget mængde af væske igennem dem, vil styrken forøges.10 

Vibrationstræning øger niveauet af væksthormon, hvilket har en positiv indvirkning på opbygningen af knoglestyrken. Der er desværre ikke blevet forsket tilstrækkeligt på stimulation af væksthormoner forårsaget af vibrationstræning, så selvom det er kendt, at væksthormoner påvirker knogletætheden positivt, kan vi ikke beskrive de nøjagtige virkningsmekanismer. Det eneste vi med sikkerhed kan sige er at vibrationstræning øger niveauet af væksthormoner, og væksthormoner har en positiv indvirkning på opbygningen af knogletætheden..11 

Da jeg fik symptomer på knogleskørhed, valgte jeg vibrationstræning som træningsform fordi jeg ønskede en tryg og naturlig måde at håndtere mine problemer på. Efter 2 år med Hypervibe, er min knogletæthed øget med 8,3 % – jeg blev virkelig positiv overrasket over det gode resultat.

Cydya 
BSNY TV Show, USA

Hvem kan styrke deres knogler med vibrationstræning?

Forskningen viser at det er de mennesker med den laveste knogletæthed, som opnår de bedste resultater med vibrationstræning. I et kinesisk forsøg med postmenopausale kvinder med osteoporose5 blev gruppen af kvinder inddelt i to grupper ved hjælp af lodtrækning, en såkaldt forsøgsgruppe og en kontrolgruppe. Kvinderne i forsøgsgruppen fik vibrationstræning, mens kvinderne i kontrolgruppen ikke modtog nogen former for træning. Efter 6 måneder blev de to gruppers resultater sammenlignet. Forsøgsgruppen, som havde fået vibrationstræning, havde øget deres knogletæthed med 5,6%, hvor imod kvinderne i kontrolgruppen havde mistet yderligere 1,8% af deres knogletæthed. Mindre end 10 minutters daglig stillestående træning på en vibrationsmaskine genopbyggede i løbet af seks måneder en knogletæthed, som normalt svarer til den mængde knoglemasse, som man taber på to år. Dette svarer til at en dag med vibrationstræning kan ophæve den negative effekt af den knoglemasse, som man normalt taber på fem dage.

  •  Ingen risiko for skader.
  •  Ingen bivirkninger.
  •  Tidsbesparende træningsform.
  •  Kræver meget lille egenindsats.

Hvad sker der, hvis din vibrationsmaskine ikke kan levere en tilstrækkelig høj G-kraft? Se Hypervibes oversigt over helkrops vibrationsmaskiner, for at få et overblik over hvilke maskiner, som er i stand til at producere 9G eller mere. Du vil blive overrasket over hvor få som rent faktisk kan det.

Købevejledning for helkrops vibrationsmaskiner – 41 testede vibrationsmaskiner

Kun 9 ud af 41 maskiner bestod alle testene, og kunne levere det vibrationsniveau, som ligger grund for de mest imponerende forskningsresultater. Hypervibe var den eneste med en  maskine til under 40.000 kr., som var blandt de 9 bedste. Den gennemsnitlige effekt på samtlige maskiner til under 40.000 kr. er 4G. Hypervibes maskiner leverer op til 17 G.

DOWNLOAD HYPERVIBES KØBSGUIDE HER! 

Start din forvandling nu!

Dette er en mulighed, som du ikke må gå glip af. Det kræver en minimal indsats, samtidig med du vil opleve store trænings- og sundhedsmæssige gevinster. Hvis du ønsker at forbedre din knogletæthed på en måde, som:

  •  Er tryg, let og hurtig 5,8,13
  •  Kan gøres hjemme
  •  Ikke medfører ubehag 14
  •  Ikke har nogen signifikante negative bivirkninger 5,6,7,8

KLIK HER FOR BESTILLING AF DIN EGEN VIBRATIONSMASKINE FRA HYPERVIPE. 

Denne (høje G-kraft vibration) træning er indtil nu, den mest vellykkede og effektive træningsmetode, som kan benyttes til at forhindre muskel og knogletab under langvarige rumekspeditioner. Professor Dieter Felsenberg – European Space Agency

Referancer.

  1. Gusi N. Lavfrekvent vibrasjonsøvelse reduserer risikoen for beinbrudd mer enn å gå: en randomisert kontrollert studie. BMC Muskeloskelet Disord . 2006; 7: 92.
  2. Rubin C. Forebygging av tap av postmenopausalt ben ved hjelp av mekanisk stimuli med lav frekvens og høyfrekvens: en klinisk studie som vurderer samsvar, effektivitet og sikkerhet. J Bone Miner Res. 2004 Mar; 19 (3): 343-51
  3. Rittweger J. Forebygging av bentap i løpet av 56 dager med streng sengeleie ved sidevekslende resistiv vibrasjonsøvelse. Bein. 2010 jan; 46 (1): 137-47
  4. Australian Health Survey: Physical Activity, 2011-12; Australian Bureau of Statistics 19. juli 2013
  5. Ruan XY. Effekter av vibrasjonsbehandling på beinmineraltetthet hos postmenopausale kvinner med osteoporose. Chin Med J ( Engl ). 2008 5. jul; 121 (13): 1155-8
  6. Rohlmann A. In vivo målinger av effekten av vibrasjoner i hele kroppen på spinalbelastningen . Eur Spine J. 2014 Mar ; 23 (3): 666-72.
  7. Cardinale M. Trening i hele kroppen: er vibrasjoner bra for deg? Br J Sports Med. 2005 Sep; 39 (9): 585-9
  8. Zhang L, «Effekt av helkropps vibrasjonsøvelse på mobilitet , balanseevne og generell helsetilstand hos skrøpelige eldre pasienter: en pilot randomisert kontrollert studie.» Clin Rehabil . 2013 17. jul
  9. Torvinen S. Effekt av vibrasjoner i hele kroppen på muskelprestasjoner, balanse og bein. Det medisinske fakultetet ved University of Tampere, 2003 Feb.
  10. Stewart JM, Karman C, Montgomery LD, McLeod KJ. Plantarvibrasjon forbedrer benets væskestrømning hos perimenopausale kvinner. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2005 Mar; 288 (3): R623-9
  11. Bosco C. Hormonelle reaksjoner på vibrasjoner i hele kroppen hos menn. Eur J Appl Physiol. 2000 apr; 81 (6): 449-54
  12. Torvinen S. Effekt av 8-måneders vertikal hele kroppsvibrasjon på bein, muskelprestasjon og kroppsbalanse : en randomisert kontrollert studie. J Bone Miner Res. 2003 Mai; 18 (5): 876-84
  13. Delecluse C, Roelants M, Verschueren S. 2003. Styrkeøkning etter vibrasjon av hele kroppen sammenlignet med motstandstrening, Med Sci Sports Training , 35 (6), 1033-41.
  14. R. Akutt trening hos veteraner i Vietnam er forbundet med positive subjektive opplevelser. Int J Exercise Sci 3 (1): 36-42, 2010.
X
We use cookies in order to give you the best possible experience on our website. By continuing to use this site, you agree to our use of cookies.
Accept
Reject